10 mars 2006

Funderingar i en cafésoffa

Att sitta på NH och jobba kan ha sina sidor... Sitter och lyssnar på diskussionen vid bordet bredvid (går inte att undvika, de pratar med höga och gälla röster och verkar inte förstå att alla runtomkring kan höra). Det är rätt intressant. Något jag fick höra alldeles nyss, till exempel, är att "rökare är väldigt deprimerade". Sådär fortsätter det, samtalet blir konstigare och konstigare och mer och mer förvirrande. Hårda politiska åsikter blandas med renodlat flum. Jaja...

Egentligen sitter jag här för att plugga, eller vad man nu egentligen ska kalla det. Jobba kanske är ett bättre uttryck? Håller i alla fall på med att skriva D-uppsats, och det går faktiskt framåt. Och snart bär det iväg till Brasilien där jag ska sammanstråla med min uppsatspartner. Där ska vi sedan genomföra ett gäng intervjuer, skriva en massa och dessutom hinna med en hel del annat trevligt och icke uppsatsrelaterat.

Tillbaka till NH. Trots högljudda och konstiga bordsgrannar har jag av någon anledning mycket lättare att koncentrera mig här än hemma. Vet inte riktigt vad det beror på, men så är det. Det är något med miljön som gör att jag blir avslappnad och trivs väldigt bra. Så det jag inte får gjort hemma, det blir avklarat här. Skönt att ha ett sådant ställe, där man i princip kan bosätta sig under perioder med mycket att göra, sitta med datorn och jobba, dricka kaffe när det suget börjar komma och dessutom käka god mat. Mitt kontor är en soffa på ett café, är det inte helt otroligt?

Vilket dock för mig in på att jag måste få något vettigt gjort nu, kan inte sitta här och dega och skriva ovidkommande inlägg i bloggen. Så nu blir det en tur upp till baren, där jag ska beställa en kopp gott kaffe. Och sedan är det några timmars hårt arbete som gäller...
Cheers!

Oskar - mitt i smeten

2 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande funderingar. Visst är det underbart att ha något annat än hemmet som kontor? Vi har ett djungel-kontor här i Itacaré och det är lite coolt att behöva skydda sina ägodelar från tuggande hundvalpar och stjälande apor. :-D

Anonym sa...

Låter som fantastiskt fina ord i tider när vi hotas av globala katastrofer. Både galna kor och sjuka fåglar väntar runt hörnet. Är det domedagen som har kommit eller är det bara ett jävligt tråkigt danny devito skämt? I vilket fall, NH är trevligt!